Carunan henkilöstöhallintoa rakennetaan hyvien integraatioiden avulla

Caruna hyödyntää Neptonia yli 300 ihmisen työaikojen sekä lomien ja poissaolojen hallinnassa. Helppokäyttöisestä työajanseurannasta on liittymät niin toiminnanohjaus- kuin palkkajärjestelmäänkin.


Caruna huolehtii sähkönjakelusta sekä ylläpitää, kunnostaa ja rakentaa säänkestävää, älykästä sähköverkkoa yli 700 000 asiakkaalle Etelä-, Lounais- ja Länsi-Suomessa, Joensuussa, Koillismaalla sekä Satakunnassa. Verkon toimintaa valvotaan ympäri vuorokauden, jotta asiakkaille voidaan taata mahdollisimman häiriötön sähkönsaanti kaikissa olosuhteissa. Carunan sähköverkko on yli 88 000 kilometrin pituinen.

– Kun Caruna irtautui Fortumista otimme käyttöön uuden toiminnanohjausjärjestelmä IFS:n, johon ihmiset silloin kirjasivat itse ylitöitä, lomia ja poikkeamia. Työaikojen, liukumien ja saldojen seuranta puolestaan tapahtui vanhassa kulun- ja työajanseurannassamme eivätkä järjestelmät keskustelleet keskenään mitenkään, henkilöstöjohtaja Tommi Saikkonen muistelee muutaman vuoden takaisia haasteita.

Miksi Nepton?

Carunassa tehtiin markkinakartoitusta ja etsittiin ratkaisua, jossa olisi yhdistettynä työajanseuranta ja työaikatapahtumien tulkinta mahdollisimman automaattisesti ja käyttäjän kannalta kevyesti.

– Päädyimme esittelyjen ja keskustelujen jälkeen Neptoniin, joka oli myös edullinen ratkaisu. Paketti näytti helppokäyttöisimmältä ja loogisimmalta käyttäjän silmiin. Meille merkityksellisiä olivat myös referenssit, Tommi Saikkonen kertoo. 

Yksi tärkeimmistä osista valittua ratkaisua oli valmiit ja toimivat integraatiot toiminnanohjaus- ja palkkajärjestelmiin.

– IFS:tä tulee Neptoniin perustiedot henkilön työsuhteesta ja työaikamallista. Nepton hoitaa laskennan ja sitten kerran kuussa ajetaan valmiiksi tulkittu data Aditroon, josta hoidetaan palkanmaksut, Tommi Saikkonen kuvailee Carunan prosesseja.

Carunassa hyödynnetään Neptonin monipuolisia raportointimahdollisuuksia niin esimiestyössä kuin henkilöstöhallinnossa ja varhaisen välittämisen mallissakin.

– Raportit saa nopeasti ja niistä saa vastauksia moniin ad hoc -kysymyksiin. Ja tapahtumaraportti on loistava, sieltä näkyy kaikki oleellinen, Carunan HR-koordinaattori Iris Åkerlund kehuu.

Investointipuolella käytetään kohdentamista projekteille ja projektitunnit siirtyvät automaattisesti Neptonista talousjärjestelmään.

– Tämä on tärkeä ominaisuus sillä saamme tehtyä sisäistä laskentaa ja arvotettua omaa työtä, henkilöstöjohtaja Tommi Saikkonen toteaa.

Asiantuntevaa asiakaspalvelua

Carunassa Neptonia käyttää yli 300 työntekijää. Käyttöönottovaihe sujui odotettua nopeammin vaikka erilaisia vaativia konfigurointeja oli todella paljon.

– Holopaisen Jukka Neptonilta on täällä aika gurun maineessa ja ihan syystäkin. Hän on aina pystynyt toteuttamaan mitä olemme tarvinneet – ja vieläpä nopeasti, Tommi Saikkonen hymyilee.

Carunassa ollaan oltu tyytyväisiä myös asiakaspalvelun tavoitettavuuteen ja siihen, että tutut henkilöt osaavat auttaa nopeasti mahdollisissa ongelmatilanteissa.

– Meille on tärkeää, että asiakaspalvelu tuntee yhteistyön historiaa ja osaa myös neuvoa miten asiat olisi paras hoitaa ja asetukset laittaa. Lisäksi on tosi hyvä, että silläkin puolella on asiantuntevia henkilöitä, jotka tuntevat hyvin myös työaikoihin liittyvän lainsäädännön, Iris Åkerlund summaa.


”Yksi tärkeimmistä osista valittua ratkaisua oli valmiit ja toimivat integraatiot toiminnanohjaus- ja palkkajärjestelmiin.”
– Tommi Saikkonen, henkilöstöjohtaja, Caruna

 

 


Neptonin ja Sympan integraatio mahdollistaa tiedolla johtamisen Kuntien Tierassa. Lue lisää aiheesta