Työajanseuranta – milloin se kannattaa uudistaa?

Kategoriat:
Näkökulma / Uutiset / Yleinen

Käsi sydämellä: toimiiko yrityksesi nykyinen työajanhallinnan järjestelmä parhaalla mahdollisella tavalla – vai sittenkin vaan vähän sinne päin? Ehkä teillä ei vielä edes ole työaikojen, lomien ja poissaolojen hallintaan mitään valmista ratkaisua? Arvioi onko työajanhallinnassanne joku seuraavista haasteista:

OMINAISUUDET EIVÄT RIITÄ
Työajan tulkinnat eivät toimi luotettavasti ja automaattisesti. Lomien ja poissaolojen hallinta sekä työaikojen kohdentaminen on hankalaa. Raportointi ja läpinäkyvyys on puutteellista.

MUOKATTAVUUS ON KANKEAA
Yrityksen kasvaessa ja toimintaympäristön muuttuessa muuttuvat myös järjestelmille asetetut vaatimukset. Nykyiset ratkaisut ovat kalliita ja työläitä päivittää uusiin tarpeisiin sopiviksi.

PALVELUN KEHITTÄMINEN ON EPÄVARMAA
Kaikkien henkilöstöhallinnon palveluiden sopeutuminen muuttuvaan toimintaympäristöön on liiketoiminnan kannalta elinehto. Työajanseurannan toimittajan tulee kehittää palveluaan jatkuvasti.

KÄYTTÖ EI OLE SUJUVAA
Työntekijät eivät pysty merkitsemään ja korjaamaan työaikatietoa valitsemillaan laiteilla. Käytössä on erillisiä kirjauspäätteitä tai tekstiviestejä, jotka eivät tue esimerkiksi etätyön tai joustotyön vaatimuksia.

KUSTANNUKSET OVAT KORKEAT
Palvelimen ylläpitoon, kirjauspäätteisiin, muutospyyntöihin, kehitykseen, rajapintoihin, palkanmaksun kokonaisprosessiin, laskutukseen ja henkilöstön näihin käyttämään aikaan liittyvät kokonaiskustannukset ovat mittavat.

YLLÄPITO ON TYÖLÄSTÄ JA KALLISTA
Vanha työajanseuranta on asennettu yrityksen omalle palvelimelle, jonka ylläpito sitoo pääomaa ja IT-henkilöstön resursseja. Lisäksi tarvitaan kalliita palvelin- ja ohjelmistopäivityksiä.

TIETOTURVASSA ON PUUTTEITA
Nykyisen työajanseurantaratkaisun tietoturva ja henkilötietojen käsittely on puutteellista. Vanhentuneesta työajanseurantajärjestelmästä ei löydy dokumentoitua tietoa tietoturvallisuudesta.

LAKIVAATIMUKSET EI TÄYTY
Nykyinen järjestelmä ei vastaa muuttuviin vaatimuksiin eikä siinä ole huomioitu riittävästi Suomen muuttunutta Työaikalakia ja GDPR:n mukaista henkilötietojen käsittelyä.

INTEGRAATIOT MUIHIN JÄRJESTELMIIN EI TOIMI
Käytössä olevasta työajanseurannasta ei ole toimivaa liittymää palkka-, toiminnanohjaus- ja HR-järjestelmiin tai integroiminen on liian hankalaa ja kallista.


”Toiminnan laajennuttua kaikkea henkilöstöhallintoa piti lähteä selkiyttämään. Neptonin käyttöönotto oli iso osa tätä prosessia.” – Kalle Sola, henkilöstö- ja hallintovastaava, Aseman Lapset

”Aiemmin meillä oli erikseen työaikajärjestelmä, poissaolojärjestelmä ja kalenteri, ja saldovapaat HR-järjestelmässä. Nykyisin kaikki käsitellään Neptonissa.” – Sirkku Rekola, henkilöstöassitentti, Eläketurvakeskus

”Neptonin digitaalinen järjestelmä pitää datan turvallisesti tallessa ja lisää samalla merkittävästi työmme tuottavuutta.” – Ari Paksuniemi, Chief Digital Officer, Marttiini



Kannettava, tabletti, ja mobiili työajanseuranta

Nepton on Suomen suosituin työajanhallinnan ratkaisu – meillä on jo yli 100 000 käyttäjää 650 asiakasyrityksessä. Jos haluat kuulla lisää, ota yhteyttä suoraan asiantuntijoihimme 09 4177 0777 tai myynti@nepton.fi tai varaa 15 minuutin etäesittely.


Tutustu Suomen suosituimpaan työajanseurantaan