Työajanseuranta murroksessa – vaikutukset ja mahdollisuudet

Työajanseurannan historia ulottuu aina 1800-luvulle asti, kun tehdastyön yleistyessä kellokortit otettiin laajasti käyttöön varmistamaan työntekijöiden riittävä ja tehokas työskentely sekä valvomaan, että vain asianmukaiset henkilöt päästetään työpaikalle. Nykyään jokaisen yrityksen tulee lakisääteisesti järjestää palkanmaksun perusteena olevan työajan ja poissaolojen seuranta sekä niiden raportointi. Tulevana vuonna osa perinteisistä työajanseurannan ratkaisuista saavuttaa elinkaarensa pään, mikä vaikuttaa useiden organisaatioiden toimintaan. Uusien järjestelmien pariin siirtyminen on monelle lähivuosina pakko, mutta se avaa myös mahdollisuuksia uudistua ja tarkastella organisaation toimintatapoja kokonaisvaltaisemmin. 

Mikä muuttuu ja mitä siitä seuraa? 

Työajanseurannan kenttä elää parhaillaan mielenkiintoista muutosten aikaa. Seuraavan vuoden aikana erityisesti perinteisiä työajanseurannan ratkaisuja saapuu elinkaarensa päähän ja poistuu vähitellen markkinoilta. Näitä poistuvia järjestelmiä, jotka ovat olleet usein linkittyneinä kulunvalvontaan, ovat esimerkiksi Esmikon ja Abloy Fleximin tietyt versiot. 

Tämä hetki tarjoaa loistavan mahdollisuuden tutustua eri toimijoiden tarjoamiin ratkaisuihin ja niiden vertailuun. Markkinoilla on useita varteenotettavia vaihtoehtoja, joista valita. Huomionarvoista on kuitenkin, että tällaisessa murrosvaiheessa toimitukset saattavat ruuhkautua. Jotta uuden ratkaisun käyttöönotto voidaan ajoittaa organisaatiolle sopivasti, on kartoitustyö hyvä aloittaa pian. 

Kellokortista työhyvinvoinnin seurannan välineeksi 

Siirtyessä uuteen työajanhallinnan järjestelmään on tärkeää varmistaa sujuva siirtyminen vanhasta uuteen ja tarjota henkilöstölle riittävä koulutus uusista toimintatavoista. Lisäksi organisaatioiden on mahdollista pohtia, miten uudet työajan hallinnan ratkaisut voivat tukea laajemmin työhyvinvointia, joustavuutta ja tehokkuuden kasvattamista. Organisaatiot ovatkin jo useamman vuoden ajan valinneet perinteisten ratkaisujen korvaajiksi kokonaisvaltaisempia työajanhallinnan ratkaisuja, jotka tarjoavat liiketoiminnan kehittämiseksi muitakin kyvykkyyksiä perinteisen työajanseurannan lisäksi. 

Alta löytyvien referenssien kautta voit tutustua siihen, miten Neptonin työajanseurannan, vuorosuunnittelun ja HR-ratkaisun palvelukokonaisuus voi sujuvoittaa teidän arkeanne. 

Case Musiikkitalo

“Nepton on meille todellinen työkyvyn johtamisväline”, kiteyttää Musiikkitalon Palvelupäällikkö Terhi Wennström”

 

Case Eltel

“Eltel, asiakkaamme jo vuodesta 2016, arvostaa Neptonissa erityisesti saumattomasti toimivia integraatioita. Helppo ja nopea työajan kirjaus on henkilöstön mieleen.”

Nepton toimii laajan kumppaniverkoston kanssa, jotta asiakas voi valita juuri hänen tarpeisiinsa sopivan kumppanin ja palvelukokonaisuuden. Mikäli kaipaat lisätietoa Neptonista, voit olla yhteydessä kumppaneihimme tai suoramyyntiimme. He vastaavat mielellään kysymyksiin ja tarjoavat lisätietoa. Yhteystiedot löydät alla olevien painikkeiden takaa. 

Atte Tornberg

Kirjoittaja on Saarni Nepton Oy:n Community Manager.

Lisää lukemista

Alisa Pankki tehostaa työajanhallintaa Neptonin avulla  

lisa Pankki päätti ottaa käyttöön Neptonin työajanseurantajärjestelmän parantaakseen työnajanhallintaa ja sujuvoittaakseen palkanlaskentaprosessejaan.

Neptonin tarina

Nepton sai alkunsa 1. lokakuuta 2000, kun aiemmin ICT-alan konsulttina itsensä työllistänyt Jukka Kivistö perusti yrityksen.

Nepton mukana Tili- ja veropäivillä 20.–21.1.2025

Nepton on mukana taloushallinnon sekä palkka-​​ ja henkilöstöhallinnon asiantuntijoiden vuoden ykköstapahtumassa.

Webinaari: Nepton News joulukuu 2024

Katso vuoden 2024 viimeisen Nepton News -webinaarin nauhoite, jossa käymme läpi kuluneen vuoden kohokohdat ja suuntaamme katseet tulevaan!